MOTOR ELEKTRISCHE FIETS

De motor van je elektrische fiets is het magische element dat je vleugels geeft. Er zijn grofweg 3 verschillende motorsystemen. Het verschil zit ‘m in de plek waar de motor in de e-bike gemonteerd is. Een middenmotor bij een elektrische fiets zit op de trapas, tussen je trappers in. Een voorwielmotor zit in het hart van je voorwiel, een achterwielmotor middenin je achterwiel. Ieder motorsysteem heeft zo z’n eigen voor- en nadelen:

  • Middenmotor – betere gewichtsverdeling, waardoor je stabieler fietst. Nadeel: als je in een zware versnelling wegtrapt, moet je motor ook hard werken. Zoek je een Union-fiets met middenmotor? Check de Union E-lite!
  • Voorwielmotor – vaak goedkoper en ieder versnellingssysteem is mogelijk: van naaf tot derailleur. Nadeel: de voorkant van de fiets is zwaar. Dat tilt lastiger en de fiets stuurt anders, ook omdat het voorwiel wordt aangedreven. Zoek je een Union-fiets met voorwielmotor? Check de Union Fast of de E-Load.
  • Achterwielmotor – vaak krachtiger en stiller dan de andere typen motoren. Nadeel: je kunt eigenlijk alleen een derailleurversnelling monteren, en die heeft meer onderhoud nodig dan andere systemen. En zit je accu ook achterop? Dan is de achterkant erg zwaar om op te tillen. 

Levensduur motor elektrische fiets

Hoe lang gaat de motor van mijn elektrische fiets mee? Da’s lastig te zeggen. Het hangt samen met de kwaliteit van de motor, maar ook met het gebruik. Wij raden je aan je goed te verdiepen in gebruikerservaringen, voor je een fiets kiest. De levensduur van de motor van je e-bike hangt af van hoe je de fiets gebruikt. Met name vocht en slecht gesmeerde onderdelen zijn niet goed voor je motor. Houd je fiets dus droog maar gesmeerd, dat helpt om de levensduur van de motor van je elektrische fiets te verlengen. Lees hier onze tips over onderhoud van je elektrische fiets en verleng de levensduur van je e-bike.

Motor elektrische fiets kapot

Is de motor van je elektrische fiets kapot? Da’s vervelend, want het betekent dat je zelf een stuk harder moet trappen. Je mag niet zelf de motor van je elektrische fiets repareren, want dan vervalt je recht op garantie. Breng dus altijd je fiets naar de dealer. Hij kan inschatten of reparatie mogelijk is, of dat de motor van je elektrische fiets vervangen moet worden. Door de motor van de elektrische fiets te demonteren en te onderzoeken, komt de oorzaak al gauw boven tafel. Houd er rekening mee dat een kapotte motor vaak terug moet naar de fabrikant, omdat de reparatie te complex is voor de dealer.

E-bike met automatische versnelling

Met een e-bike fiets je al haast vanzelf, maar met een e-bike met automatische versnelling doet bijna alles voor je – behalve sturen, natuurlijk. Een elektrische fiets met automatische versnelling kiest zelf het optimale verzet. Hij schakelt op als je op snelheid bent, en schakelt terug als je afremt, of wilt versnellen. Dit helpt je effectiever met de stroom in je accu om te gaan, maar het kan wel even wennen zijn in het begin.