Eigenaren blauwe kentekens ergeren zich

Welke tweewieler is voor het woon-werkverkeer de beste keus: een snorfiets of een e-bike? Lees meer.

Man naast Union E-bik met jongen op het voorrek

Met de nieuwe snorfietsregelgeving in Amsterdam, die op 8 april ingaat, wordt die keus in de hoofdstad een stuk eenvoudiger.

Even de feiten op een rij: per 8 april dien je als snorfietser in Amsterdam (binnen de ring) van het fietspad te verdwijnen. Voortaan is de rijbaan het domein van de 25 km/u brommers en scooters, tussen de auto’s & het vrachtverkeer. Daarnaast ben je als snorfietser vanaf die datum ook verplicht om een helm te dragen

DIT ZEGT DE GEMEENTE

Gemeente Amsterdam zegt hier het volgende over: “Het wordt steeds drukker op de smalle Amsterdamse fietspaden. Het aantal fietspadgebruikers blijft maar stijgen. Dat levert gevaarlijke situaties op, voor fietsers en snorfietsers. De gemeente neemt daarom maatregelen om de bereikbaarheid en de veiligheid in de stad te vergroten. Eén van die maatregelen is het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan met helmplicht. De gemeente verwacht dat daardoor de doorstroming op de fietspaden verbetert en de verkeersveiligheid toeneemt.” (bron: https://www.amsterdam.nl/snorfiets-rijbaan).

DIT KUNNEN WE VERWACHTEN

De nieuwe regel in Amsterdam heeft iets lastigs. In principe geldt dat snorfietsers vanaf 8 april altijd gebruikmaken van de rijbaan voor auto’s, maar er zijn uitzonderingen. Gemeente Amsterdam wederom aan het woord: “Alleen op bromfietspaden (waar ook bromfietsers rijden) en in een paar drukke straten moeten snorfietsers op het fietspad blijven.” Gelukkig is er een handige kaart. Kortom: hier start de verwarring, zeker als de bewegwijzering ontbreekt of onvoldoende duidelijk is. Daarover gesproken: er komt in Amsterdam een nieuw bord, dat aangeeft dat snorfietsers zich op de rijbaan dienen te vervoegen. En daarmee wordt de toch al indrukwekkende Amsterdamse bordenbrij verder verrijkt. Voor E-bikes blijft het gelukkig eenvoudig, die blijven op het fietspad. Niets ingewikkelds aan.

Medewerker Jan van Delen wordt geïnterviewd

BIKERS FIRST

Amsterdam maakt de keuze tussen een e-bike en een snorfiets een stuk eenvoudiger. Dankzij nieuwe, lokale wetgeving wint de e-bike de forensenbattle: met een e-bike zijn er (veel) minder (ingewikkelde) regels, er geldt geen helmplicht en vanaf 8 april heb je ook nog eens extra ruimte op de fietspaden. Bikers first!

Copyright © 2024 Koninklijke Gazelle

Deze website gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Bij akkoord geef je toestemming voor het gebruik van de ingestelde cookies op onze website.

  • Functionele cookies
  • Analytische cookies
  • Social Media cookies
  • Reclame cookies