Advies over E-bikes

E-BIKE SENSOREN

De trapondersteuning op elektrische fietsen wordt mogelijk gemaakt door de motor, de accu én de sensoren. Deze drie componenten werken optimaal met elkaar samen om jou de ultieme fietsbeleving te geven. De sensoren op een e-bike houden tijdens het fietsen alles nauwlettend in de gaten en bepalen wanneer en in welke mate jij ondersteuning krijgt. Ontdek hier de drie verschillende soorten sensoren en hun functies.

ROTATIESENSOR

Iedere e-bike is voorzien van een rotatiesensor. Deze sensor bevindt zich, net als de trapkrachtsensor, in de trapas midden onderaan de fiets. Als je begint met trappen geeft de sensor een seintje naar de motor om de trapondersteuning te starten. Het maakt voor de ondersteuning niet uit hoeveel kracht je op de trappers zet, wel met welk tempo je fietst. Hoe sneller je trapt, des te meer ondersteuning je krijgt. 

Het nadeel is dat een e-bike met alleen een rotatiesensor zich slecht aanpast aan de omstandigheden. Deze sensor voelt namelijk alleen aan dat jij minder hard fietst, maar niet of je extra inspanning levert. Wanneer je bijvoorbeeld een heuvel op fietst, merkt de sensor dat de trappers minder hard roteren en geeft daarom minder ondersteuning. Dit terwijl je op dat moment juist meer ondersteuning nodig hebt om die heuvel moeiteloos op te komen. 

Voordelen: 

  • Eenvoudig en betrouwbaar systeem 
  • Vaak goedkoper dan een trapkrachtsensor  
  • Continue trapondersteuning 

Nadelen: 

  • De ondersteuning kan kunstmatig aanvoelen
  • Past zich slecht aan de omstandigheden aan
  • De gaat accu sneller leeg, omdat de motor soms meer ondersteuning geeft dan nodig is

TRAPKRACHTSENSOR

De trapkrachtsensor gaat nog een stapje verder dan de rotatiesensor. Deze sensor registreert niet alleen of de pedalen draaien, maar meet ook hoeveel kracht jij op de pedalen zet. Vervolgens past het de ondersteuning daarop aan. De sensor zorgt ervoor dat de motor alleen extra ondersteuning biedt wanneer jij dat nodig hebt. Zet je meer kracht, bijvoorbeeld om iemand in te halen, een helling op te rijden of om tegenwind te trotseren? Dan geeft de motor meer ondersteuning. Als je minder hard trapt, bij wind mee bijvoorbeeld, dan geeft de fiets minder ondersteuning. 

Doordat de motor nauwkeuriger kracht levert, is de actieradius van fietsen met een trapkrachtsensor vaak groter dan dat van fietsen met een rotatiesensor. 

Voordelen: 

  • De ondersteuning voelt natuurlijk aan omdat het van je eigen inspanning afhangt 
  • Doordat de motor nauwkeuriger kracht levert, heeft een trapkrachtsensor een hogere actieradius dan een rotatiesensor 
  • De ondersteuning start direct wanneer je begint met trappen   

Nadelen: 

  • De sensor moet regelmatig gekalibreerd worden (nulmeting opnieuw instellen) 
  • Het systeem is iets prijziger 
  • Je krijgt alleen ondersteuning als je zelf inspanning levert

SNELHEIDSSENSOR

Sommige e-bikes hebben naast een rotatie- en trapkrachtsensor ook een snelheidssensor. Deze sensor zorgt ervoor dat de trapondersteuning stopt bij een snelheid van 25 km/u. Dit is de wettelijke bepaalde maximumsnelheid van een e-bike en mag dus niet overschreden worden. Alle e-bike motoren meten de fietssnelheid, dus ook de motoren zonder snelheidssensor. Alleen kan een snelheidssensor dit veel nauwkeuriger berekenen. De sensor meet hoe snel je gaat en stuurt deze informatie naar het display op je stuur. De snelheidssensor zorgt, in combinatie met de andere sensoren, ervoor dat de trapondersteuning zo optimaal en nauwkeurig mogelijk wordt afgestemd. Deze sensor is dus een handige aanvulling, maar niet essentieel.

SENSOR ELEKTRISCHE FIETS VERANDEREN

SENSOR ELEKTRISCHE FIETS VERANDEREN

Een elektrische fiets wordt standaard geleverd met een of meerdere sensoren. Deze kun je niet zomaar zelf vervangen. Is een sensor van jouw e-bike toe aan vervanging? Ga dan langs bij een Union-dealer. Daar worden de sensoren onderzocht en wordt het probleem vastgesteld. 

ELEKTRISCHE STADSFIETSEN VAN UNION

Benieuwd met welke sensoren onze e-bikes zijn uitgerust? De E-LANE, E-LITE & E-FAST zijn voorzien van alle drie de sensoren. De E-CURB is uitgerust met alleen een rotatiesensor en is daardoor ook iets voordeliger dan de andere elektrische fietsen.