Geschiedenis van Union

Fietsenmerk Union is al ruim een eeuw een bekend gezicht in het Nederlandse straatbeeld. Het is een fietsenmerk met een rijke historie. Een geschiedenis die gekenmerkt door hoogtepunten en tegenslagen en die ons gebracht heeft tot waar we vandaag de dag staan. Laat je meevoeren in de geschiedenis van Union in vogelvlucht.

Eendracht maakt macht

Nederland anno 1904. Fietsen zijn zeldzaam en worden met argwaan bekeken. Van de reputatie als fietsland is nog niets te merken, maar toch wagen de molenaarszoons Van den Berg de sprong in het diepe. Fietsenmerk Union ziet op 27 juli 1904 het eerste licht in de firma B.J. van den Berg.

En de naam Union? Die komt letterlijk per toeval voorbij drijven op een schip genaamd 'Union on fait force', oftewel Eendracht maakt macht. En het is deze eendracht die Union gevormd heeft tot het fietsenmerk dat het nu is. Oer-Hollands en betrouwbaar.

Hoe drie molenaarszoons Nederland leerde fietsen

Dat een fiets nooit populair zal worden zonder dat je weet hoe het werkt hebben de broers Van den Berg al snel door. Tegelijkertijd met de eerste eigen productie van fietsen in 1911 worden fietslessen gegeven. Nederland maakt kennis met Union en al snel vormen de fietsen een vertrouwd onderdeel in het straatbeeld. De advertentie uit 1914 met de tekst 'Rijwielen zullen door de eeuwen heen hun roem handhaven" slaat de spijker op zijn kop en het is 1917 als de merknaam officieel gewijzigd wordt naar Union Rijwielfabriek.

Eigenzinnig in crisis & oorlog

De jaren twintig gaan voor de wind. Totdat de beurskrach wereldwijd de economie platlegt en een decennium van bezuinigingen inluidt. Opvallend genoeg is het de Tweede Wereldoorlog als Union weer op stoom komt, maar ook nu van korte duur. De fabriek wordt stilgelegd en materialen verspreid onder boerderijen in de regio.

Een miljoen fietsen & de roemruchte Kaptein

De periode na de oorlog staat in het teken van herstel en mechanische verbeteringen. Tegen de tijd dat Union 50 jaar bestaat in 1954 lijkt het alsof er nooit een oorlog is geweest. Bromfietsen maken hun intrede maar komen nooit echt van de grond. Een Union bromfiets is tegenwoordig dan ook een verzamelaarsitem. Toch verdwijnt Union niet van de bromfietsmarkt door zijn fusie in 1966 met Kaptein. Een naam die liefhebbers bekend zal voorkomen en een knap staaltje oerdegelijke kwaliteit is.

Ook qua fietsen gaat het Union in de jaren 60 voor de wind. De Union fietsen zijn zo populair dat concurrent Gazelle flink terrein verliest op de fietsenmarkt. Deze groei stijgt zelfs tot een hoogtepunt van bijna 200.000 geproduceerde fietsen per jaar in 1974. Cijfers waar we tot de dag van vandaag trots op zijn. Andere hoogtepunten in dit decennium zijn de productie van de miljoenste fiets en de eerste introductie van de huidige vouwfiets onder een tot de verbeelding sprekende naam ´opfrommelfietsje´.

Zwarte jaren

De jaren 70 zijn jaren van rampspoed en pech. Het bedrijf, dat inmiddels Unikap heet, gaat gebukt onder de helmplicht en oliecrisis en de tak met bromfietsen krijgt een flinke tik. Inclusief afscheid van de roemruchte Kaptein. In 1976 krijgt het bedrijf opnieuw een zware tegenslag: het statige bedrijfspand brandt volledig af. Een dramatisch einde van een periode gekenmerkt door tegenslag.

De Union van de laatste decennia

Na deze tegenslagen maakten de toenmalige eigenaren van het merk Union een beslissing die de situatie er niet beter op maakte. Het Union merk werd door vakhandel geboycot nadat er was besloten ook buiten de vakhandel te gaan leveren. In de laatste 2 decennia is Union in handen geweest van diverse eigenaren en heeft het bij verschillende groothandels en winkels buiten de vakhandel in de etalage gestaan.

Het enige lichtpuntje was het opstarten van een racefietsen lijn en de introductie van een eigen Union wielerploeg: de Union-Van Keulen-Jan Jansen equipe. Jan Jansen was door het behalen van het wereldkampioenschap en de eindzege in de Tour de France een klinkende naam in de wielerwereld. De overname van de Jan Jansen fabriek was dan ook een sterke zet die waardevolle kennis met zich meebracht over de productie van (maatwerk) racefietsen voor de hogere klasse. Voor Union de perfecte kans om meer voet aan de grond te krijgen in de markt voor racefietsen.

De weg naar toekomst

Met nog miljoenen 'oude'Union fietsen in het straatbeeld en een rijke historie waar Union toch als zeer prominent fietsen merk op de markt was, wordt Union nieuw leven in geblazen. Met de blik op de toekomst vertaalt Union zijn rijke historie naar een unieke collectie fietsen die garant staan voor de Oer-Hollandse kwaliteit en die het beste van vroeger combineren met moderne technieken. Het Union zodat we het kennen van vroeger is terug in het straatbeeld, maar dan in een modern jasje! Dit keer met fietsen die gemaakt zijn voor de straat. Onze 100 jaar aan ervaring komt tot zijn recht in betrouwbare tweewielers met een eigenzinnig karakter. Robuust en zoveel mogelijk hufter proof. Gemaakt om jou te brengen waar je moet zijn en met een onnavolgbare stijl die gezien mag worden.

Onze rijwielen zullen ook de komende eeuwen hun roem handhaven. Robuuste fietsen met een stoer design die uitblinken in stijl en betrouwbaarheid. Wij zijn Union.

  • 1904

    Hoe het allemaal begon

    Geboren uit het zakelijk instinct van de drie molenaarszonen Van den Berg is Union sinds 1904 een bekende speler in de fietsmarkt.

    Hoe het allemaal begon
  • 1911

    EIGEN PRODUCTIE VAN START

    De broers beginnen zelf een fiets te ontwikkelen en verkopen deze met de mogelijkheid op 'garantie', een tot dan toe onbekend begrip. Om de verkoop te stimuleren, worden fietslessen gegeven.

    EIGEN PRODUCTIE VAN START
  • 1914

    UNION MAAKT NAAM

    De naam van een passerend schip op de Rijn ‘Union fait force’ (Eendracht maakt macht) spreekt de mannen zozeer aan, dat de merknaam een feit is.

    UNION MAAKT NAAM
  • 1929

    UNION 25 JAAR JONG

    Directeur Berend-Jan van den Berg sticht ter ere van het 25-jarig bestaan een pensioenfonds voor zijn werknemers. Een unieke, vooruitstrevende geste, want sociale voorzieningen staan nog in de kinderschoenen.

    UNION 25 JAAR JONG
  • 1936

    CRISIS MAAKT CREATIEF

    Union gaat gebukt onder de economische malaise én 3 sterfgevallen in de familie. Alternatieven houden het bedrijf draaiende: fietsonderhoud en verkoop van huishoudelijke apparaten.

    CRISIS MAAKT CREATIEF
  • 1941

    UNION ZAL HANDHAVEN

    De lijfspreuk tijdens de oorlogsjaren. Door de fabriek stil te leggen en te ontruimen, wordt voorkomen dat de Duitsers aan fietsen kunnen komen. Verzet à la Union.

    UNION ZAL HANDHAVEN
  • 1950

    IEDEREEN KENT UNION

    Naamsbekendheid is belangrijk voor een merk en Union weet dat. Na de oorlogsjaren komt het merk sterker terug dan ooit. Er wordt volop geadverteerd en Union profileert zich op de RAI.

    IEDEREEN KENT UNION
  • 1954

    BROMMEND JUBILEREN

    Ook bromfietsen rollen van de band, maar niet in grote aantallen. Juist daardoor zijn Union bromfietsen uit die tijd tegenwoordig een collector's item.

    BROMMEND JUBILEREN
  • 1966

    1.000.000 FIETSEN

    Een mijlpaal: het miljoenste rijwiel van Union rolt van de band, terwijl concurrerende fietsproducenten failliet gaan of overgenomen worden. In samenwerking met Kaptein wordt Unikap opgericht.

    1.000.000 FIETSEN
  • 1976

    GESTORVEN IN EEN HEL VAN VUUR?

    Een allesverwoestende brand legt op 10 juni het pand uit 1904 volledig plat. De veerkracht van het 62-jarige bedrijf laat zich gelden: de volgende dag draait de wielmakerij alweer op een andere locatie.

    GESTORVEN IN EEN HEL VAN VUUR?
  • 1978

    UNION OP DE PEDALEN

    De waarde van marketing en promotie is Union niet vreemd. Om de naamsbekendheid te vergroten, wordt de Union Wielerploeg onder leiding van Rini Wagtmans in het leven geroepen.

    UNION OP DE PEDALEN
  • 2013

    UNION IS TERUG

    Het Union van de afgelopen 2 decennia heeft niet de aandacht gekregen die het van oudsher verdient. Daarom is Union terug waar het moet zijn. Sterke fietsen, gemaakt voor de straat.

    UNION is terug
  • 1904
  • 1911
  • 1914
  • 1929
  • 1936
  • 1941
  • 1950
  • 1954
  • 1966
  • 1976
  • 1978
  • 2013